Toen ik klein was, maakte mijn moeder speciaal voor mijn vader weleens een schaaltje witlof uit de oven. Wij kregen dat niet, want witlof was vies volgens haar. Later at ik witlof alleen rauw, met noten en appel.
Maar ik ontdekte dat een ovenschoteltje heel smakelijk is!
voor 2 personen
6 kleine struikjes witlof, stukje van de onderkant af en goed gewassen
een beetje kaas, geeft niet welke als het maar smelt. Ik gebruikte gorgonzola.
200 gram gekookte ham in plakjes
Panko (japans broodkruim, bij de toko te koop) of zelf gemalen broodkruim
olie om in te smeren
Kook de hele stronkjes witlof met wat water in krap 10 minuten gaar.
Laat uitlekken in een zeef of vergiet.
Verwarm de oven voor op 200 gr.
Neem 2 kleine of 1 medium ovenschaal en vet in met olie of( kokos)vet
snijd voorzichtig de bittere binnendelen uit de stronk met een scherp mesje en rol de witlof met alle losse blaadjes in de ham.
Wees niet zuinig met de ham, wat je over hebt prop je er een beetje tussen.
rasp of kruimel de kaas erover en strooi dan de Panko erover. Eventueel een sliertje olijfolie.
Zet in de oven en laat 40 tot 50 minuten bakken, let erop dat de bovenkant niet verbrandt
Serveer met kruimige gebakken aardappels uit de oven(die kunnen er gewoon bij) en zelfgemaakte appelmoes.
Ik had de aardappels(Frieslanders) eerst voorgekookt en toen in een ovenschaal omgehusseld met olijfolie en wat zout.Daarna meegebakken met de witlof en als laatste nog even onder de grill. Heerlijk!
zondag 13 oktober 2013
maandag 7 oktober 2013
芙蓉蛋 (egg fu yung) oftewel: fu yung hai
tot mijn schande moet ik bekennen, dat ik dit gerecht voorheen altijd met pakjes van Conimex maakte.En dat was best lekker. Maar nu heb ik het zonder pakjes gemaakt en dat smaakte prima.
groente
1 kleine prei in ringetjes, goed gewassen
stuk winterpeen van 6 cm, in 4en gesneden en dan in kleine, dunne stukjes
1 klein handje peulen, gewassen en in reepjes gesneden
1 klein handje shiitake paddestoelen, gewassen en in reepjes gesneden
1 rode peper zonder pitjes in stukjes gesneden
100 gr taugé, ik had ze bij C1000 gekocht en die waren héél knapperig
150 gr achterham in reepjes
omelet
4 eieren, losgeroerd en gemengd met een klein beetje bamikruiden en wat water
peper en zout
saus
een flinke laag tomatensap van Zontomaatje
een flinke scheut zoete chilisaus
een theelepel (rijst)azijn
een theelepel sojasaus
eventueel wat bindmiddel
zet de rijst op en laat droogkoken. Ik gebruik een rijstkoker, dat is ideaal. Je moet wel af en toe roeren, maar de rijst lukt altijd.
Bak de groentes (behalve de taugé) en de ham allemaal tegelijk in een grote koekenpan. Als de wortel gaar is, zijn ze goed. Doe over in een kom.Doe wat olie in de pan en roer het ei nog eens goed door. Stort het ei in de pan en schraap het ei heen en weer, zodat het sneller stolt.Leg als de zijkanten droog worden, de groente erop.Doe een deksel op de pan en zet het vuur laag.
Maak de saus door alle ingr. in een steelpan te doen en goed door te roeren. Beslis zelf of je een dikkere saus wilt, dan gebruik je wat bindmiddel.
Als de omelet bijna droog is, doe je de taugé in de pan. Nog even de deksel er op. Dan klap je de omelet dubbel, dat gaat wel lastig, omdat er zoveel op zit.
Serveer met de rijst en de saus.
zaterdag 5 oktober 2013
Zoete courgettetaart
Als ik het woord courgettetaart lees, moet ik altijd denken aan het liedje "Zurebommentaart" uit Sesamstraat. Die taart smaakte verschrikkelijk, deze taart is heerlijk. Ik kreeg het recept jaren geleden van een moeder van de kleuterschool waar de kinderen op zaten.
150 gr blanke hazelnoten, geroosterd in een droge koekenpan
1 courgette van 350 gr geschild en geraspt (grove rasp)
200 gr zachte boter
250 gr bruine basterdsuiker
1 theelepel koek- of speculaas kruiden, gebruik een officieel maatschepje.
mespunt zout
3 eieren
250 gr zelfrijzend bakmeel
poedersuiker
1 courgette van 350 gr geschild en geraspt (grove rasp)
200 gr zachte boter
250 gr bruine basterdsuiker
1 theelepel koek- of speculaas kruiden, gebruik een officieel maatschepje.
mespunt zout
3 eieren
250 gr zelfrijzend bakmeel
poedersuiker
Maal de hazelnoten fijn in een foodprocessor. Weeg alle ingrediënten af en zet ze onder handbereik. Verwarm de oven voor op 175 gr. Vet een springvorm in met een doorsnede van 24 cm, beleg de bodem met bankpapier en bestuif de rand met bloem. Zet een kopje klaar om de eieren in te breken.
Neem een grote kom en doe daar de zachte boter in, de kruiden, het zout en de suiker. Mix goed tot de massa luchtig is. Klop 1 voor 1 de eieren erdoor, breek ze eerst in een kopje. Als je p.o. een bedorven ei in je beslag kiepert kan je alles weggooien. Meng voorzichtig met een spatel de hazelnoten, de courgette en het bakmeel door het beslag. Schep het beslag in de vorm en laat hem bakken tot een satépen er droog uitkomt. Bij mij was dat na een uur bij jou kan dat langer duren
Laat afkoelen en serveer met poedersuiker.
Neem een grote kom en doe daar de zachte boter in, de kruiden, het zout en de suiker. Mix goed tot de massa luchtig is. Klop 1 voor 1 de eieren erdoor, breek ze eerst in een kopje. Als je p.o. een bedorven ei in je beslag kiepert kan je alles weggooien. Meng voorzichtig met een spatel de hazelnoten, de courgette en het bakmeel door het beslag. Schep het beslag in de vorm en laat hem bakken tot een satépen er droog uitkomt. Bij mij was dat na een uur bij jou kan dat langer duren
Laat afkoelen en serveer met poedersuiker.
donderdag 3 oktober 2013
appelmoes
Maar wat is er lekkerder dan een bak zelfgemaakte heerlijk geurende appelmoes, die je -warm of koud- kunt eten bij rode kool, varkensvlees, gebakken kip of in de vanille vla als toetje?
Nou dan.
Je kunt appelmoes op 2 manieren maken:
In stukjes snijden, met schil en klokhuis opzetten met een beetje water en dan tot moes laten koken. Vergeet niet te roeren. Dan in een groentemolentje of roerzeef doen en draaien, suiker erbij, beetje kaneel, lekker.
of makkelijker en minder afwas:
schillen, klokhuis eruit, in stukjes in magnetron bestendige schaal, beetje water en citroensap erbij en dan op vol vermogen 5 minuten laten staan, dan omroeren, weer 5 minuten etc tot de stukjes zacht zijn.
Suiker erdoor, beetje kaneel, heerlijk.
Bij de eerste manier krijg je van die bruinige boeren appelmoes en bij de tweede manier krijg je lichte, frisse, chique appelcompote.
De fijnste appels voor appelmoes zijn goudreinetten, die zijn er ook in 't rood.
Jonagold en Elstar zijn ook aardige moesappels, een beetje zoet, en verder James Grieve, maar die zijn er nu waarschijnlijk niet meer. Daar krijg je een lichte, beetje groenige appelmoes van. Heerlijk.
Als vroeger de appelmoes stond af te koelen, legde ik er altijd een lepel en briefje naast: proeven met schone lepel. Anders stonden er van die vingersporen in....
dinsdag 1 oktober 2013
pasta niçoise
Bij een vriendin lag een kookboek met op de omslag een lekkere salade niçoise.Nu vind ik oktober geen maand voor salades, dan wil je warm, vullend eten. Ik besloot er een pastagerecht van te maken, dat héél lekker uitpakte.
Ik kocht een bak tomaten bij de Appie, omdat ze in de bonus waren.Ik liet ze een uur in de oven drogen, waardoor ze een intense smaak kregen.Grillstand 6, ovenstand 150 gr.
4 grote tomaten, in plakjes en bestrooid met zout en peper, sliertje olijfolie op een bakblik met anti-aanbakmatje
1 bakje haricots verts, even gekookt (5 minuten)
2 blikjes tonijn, liefst op olie
1 potje (magere) crème fraiche
een flinke hand lekkere olijven, ik nam die kleine taggia's
1 lepel harissa, een hete kruidenpasta, ook verkrijgbaar bij Appie Heijn
200 gram pasta, liefst holle, of schelpjes
1 beetje geraspte parmezaanse kaas
Begin met de tomaten, dat duurt wel een uurtje. Kijk regelmatig of ze niet verbranden, zet een wekker.
Kook de boontjes in ruim water en laat uitlekken in een vergiet. Die worden straks wel weer warm.
Kook de pasta beetgaar als de tomaten klaar zijn en giet af over de boontjes. Doe ze samen terug in de pan met de tonijn, olijven, harissa,tomaten en crème fraiche.Draai er wat verse peper overheen en serveer met de kaas.
Ik kocht een bak tomaten bij de Appie, omdat ze in de bonus waren.Ik liet ze een uur in de oven drogen, waardoor ze een intense smaak kregen.Grillstand 6, ovenstand 150 gr.
4 grote tomaten, in plakjes en bestrooid met zout en peper, sliertje olijfolie op een bakblik met anti-aanbakmatje
1 bakje haricots verts, even gekookt (5 minuten)
2 blikjes tonijn, liefst op olie
1 potje (magere) crème fraiche
een flinke hand lekkere olijven, ik nam die kleine taggia's
1 lepel harissa, een hete kruidenpasta, ook verkrijgbaar bij Appie Heijn
200 gram pasta, liefst holle, of schelpjes
1 beetje geraspte parmezaanse kaas
Begin met de tomaten, dat duurt wel een uurtje. Kijk regelmatig of ze niet verbranden, zet een wekker.
Kook de boontjes in ruim water en laat uitlekken in een vergiet. Die worden straks wel weer warm.
Kook de pasta beetgaar als de tomaten klaar zijn en giet af over de boontjes. Doe ze samen terug in de pan met de tonijn, olijven, harissa,tomaten en crème fraiche.Draai er wat verse peper overheen en serveer met de kaas.
maandag 23 september 2013
wat te doen met een pompoen?
Ik kocht op de markt 2 pompoenen, een oranje en deze flessehals pompoen. Ze zien er altijd zo lekker en aantrekkelijk uit.Maar ja, wat doe je er mee? In de soep kan heel goed, maar ook geroosterde pompoen als snack of bijgerecht smaakt heerlijk.
Je hoeft de schil er niet af te halen (heb ik al uitgeprobeerd) maar was hem wel heel goed.Leg plat neer en snijd doormidden.Ik heb een halve gebruikt en de rest gaat in de soep. Het is vrij machtig eten.
Snijd de pompoen in repen en haal de pitjes er uit.Smeer ze in met olijfolie, peper, zout en wat kruiden. Ik nam venkelzaad, paprikapoeder en chilipeper uit de molen. Kerrie combineert ook heel goed met pompoen. Het nadeel van deze kruiden is, dat ze een beetje verbranden door de hoge temperatuur waarop de pompoen wordt geroosterd.Vind je dat niet lekker, dan gebruik je alleen peper en zout.Zet de oven op 200 graden, of gebruik de grill op een hoge stand.
Deze pompoen was na 25 minuten al goed, maar afhankelijk van de oven duurt het langer. Keer regelmatig en voel af en toe of de schil al zacht is.
Wij aten ze als bijgerecht bij gefrituurde kippenvleugels en zelfgemaakte appelmoes van de eerste goudreinetten.Appelmoes in de magnetron gaat trouwens heel goed, weinig afwas en heerlijke smaak.Recept volgt.
Je hoeft de schil er niet af te halen (heb ik al uitgeprobeerd) maar was hem wel heel goed.Leg plat neer en snijd doormidden.Ik heb een halve gebruikt en de rest gaat in de soep. Het is vrij machtig eten.
Snijd de pompoen in repen en haal de pitjes er uit.Smeer ze in met olijfolie, peper, zout en wat kruiden. Ik nam venkelzaad, paprikapoeder en chilipeper uit de molen. Kerrie combineert ook heel goed met pompoen. Het nadeel van deze kruiden is, dat ze een beetje verbranden door de hoge temperatuur waarop de pompoen wordt geroosterd.Vind je dat niet lekker, dan gebruik je alleen peper en zout.Zet de oven op 200 graden, of gebruik de grill op een hoge stand.
Deze pompoen was na 25 minuten al goed, maar afhankelijk van de oven duurt het langer. Keer regelmatig en voel af en toe of de schil al zacht is.
Wij aten ze als bijgerecht bij gefrituurde kippenvleugels en zelfgemaakte appelmoes van de eerste goudreinetten.Appelmoes in de magnetron gaat trouwens heel goed, weinig afwas en heerlijke smaak.Recept volgt.
maandag 16 september 2013
geitenkaastaartje met tijm en tomaat
Dit recept is van Delia Smith, ik maak het al jaren en diverse familieleden ook. Je kunt het warm of koud eten, als lunch of snack.
1 pakje Koopmans roomboterbladerdeeg
2 pakjes of 300 gram zachte geitenkaas (Bettina blanc)
4 eetlepels verse, fijngehakte tijm
2 tenen knoflook uit de knijper
750 gram rijpe Roma tomaten
olijfolie
zout en zwarte peper uit de molen
Verwarm de oven voor op 190 gr, ontdooi de plakjes bladerdeeg.
Beleg een groot plat bakblik met bakpapier. Als je het bakblik insmeert met olie blijft het papier netjes liggen.Leg het bladerdeeg er op en prak met een vork de randjes aan elkaar.Prik overal gaatjes in met diezelfde vork.
Meng de kaas met de tijm, knoflook en een beetje olijfolie. Dit gaat niet echt lekker, je kunt daarna het beste je handen gebruiken om de kaas op het deeg te leggen.
Snijd de tomaten in dunne plakjes en leg ze dakpansgewijs op het deeg. Begin de volgende rij aan de andere kant. Bestrooi met nog wat tijm, een beetje zout en veel peper en bedruppel met olijfolie. Zet in de oven. Controleer regelmatig of de onderkant niet te donker wordt, dit smaakt zeer bitter. Na 55 minuten is het geheel gaar. Je kunt ook na 45 minuten de oven uitdoen en de taart op een zeer lage stand onder de grill zetten tot de tomaten iets droog zijn en de korst bruin.
1 pakje Koopmans roomboterbladerdeeg
2 pakjes of 300 gram zachte geitenkaas (Bettina blanc)
4 eetlepels verse, fijngehakte tijm
2 tenen knoflook uit de knijper
750 gram rijpe Roma tomaten
olijfolie
zout en zwarte peper uit de molen
Verwarm de oven voor op 190 gr, ontdooi de plakjes bladerdeeg.
Beleg een groot plat bakblik met bakpapier. Als je het bakblik insmeert met olie blijft het papier netjes liggen.Leg het bladerdeeg er op en prak met een vork de randjes aan elkaar.Prik overal gaatjes in met diezelfde vork.
Meng de kaas met de tijm, knoflook en een beetje olijfolie. Dit gaat niet echt lekker, je kunt daarna het beste je handen gebruiken om de kaas op het deeg te leggen.
Snijd de tomaten in dunne plakjes en leg ze dakpansgewijs op het deeg. Begin de volgende rij aan de andere kant. Bestrooi met nog wat tijm, een beetje zout en veel peper en bedruppel met olijfolie. Zet in de oven. Controleer regelmatig of de onderkant niet te donker wordt, dit smaakt zeer bitter. Na 55 minuten is het geheel gaar. Je kunt ook na 45 minuten de oven uitdoen en de taart op een zeer lage stand onder de grill zetten tot de tomaten iets droog zijn en de korst bruin.
Abonneren op:
Posts (Atom)

















