zaterdag 27 juli 2013

venkelsoep






Venkelsoep is echt heerlijk, ook als het buiten 33 graden is.Het is simpel om te maken en als je het in porties invriest, heb je altijd een lekker bakje soep bij de hand.Het recept is van Joep Habets.

2 grote venkelknollen met fris groen eraan
4 sjalotjes
2 tenen knoflook
1 liter groentebouillon (van blokjes) of fond
2 stuks steranijs
2 eetlepels bakolie, bv koolzaad of arachide
1 pakje kookroom, of verse slagroom
als garnering:(als je dat lekker vindt)
75 gr gorgonzola
klein handje pecannoten

Snijd het groen van de venkel en houd apart, snipper de sjalot en de knoflook. Snijd de venkel in grove stukken.
Zet een flinke pan op het vuur en fruit op laag vuur de sjalot en de knoflook glazig. Voeg de stukken venkel, bouillon en steranijs toe. Laat 40 minuten koken.
Vis de anijs uit de soep en pureer met een staafmixer. Gooi het daarna door een zeef, anders is het te dradig. Roer de room erdoor en proef op zout en peper.
Eet alles meteen op, of vries het in porties in met het achtergehouden groen.

dinsdag 23 juli 2013

Grieks/Hollandse salade met haring

Ik had uit het receptenblad van de Plus een recept gehaald van Griekse aardappelsalade, een heerlijke salade voor de zomer. Maar ik wilde er geen vlees of kip bij eten. Dus op naar de viswinkel en 4 heerlijke haringen gekocht.Het water loopt me in de mond nu ik dit typ..Gisterenavond in de tuin opgegeten, wat smaakte dat lekker in die hitte!

voor 2 personen

1 pot Griekse yoghurt, van die dikke
1 citroen, de geraspte schil
600 gram kleine Nicola aardappels, schoongeboend, doormidden en 12 minuten gekookt
1/2 komkommer zonder pitjes(doormidden snijden en met een lepel de pitjes er uit schrapen)
2 (gele) tomaten in stukjes zonder de pitjes
1/2 bakje dragon, gewassen en fijn gesneden(niet de steeltjes)
100 gram fetakaas, voor deze salade kun je ook de minder sterk smakende Arla nemen
olijfolie
1 flinke teen knoflook geperst
peper en zout
4 haringen in stukjes gesneden

meng in een grote kom flink wat yoghurt met dille, citroenrasp, knoflook, olijfolie, peper en zout. Proef even.
Meng de stukjes komkommer, tomaat en kaas erdoor.
Kook de aardappels en laat afkoelen tot lauw
meng de aardappels door de salade en als allerlaatste voorzichtig de haring.
eventueel stukje ciabatta erbij, glaasje ouzo...

zaterdag 20 juli 2013

Jamaicaanse kip met rijst (bbq gerecht)

                                  

Ik had bij de poelier in een opwelling 1 kilo kipdrumsticks gekocht, die lagen in de vriezer te wachten op betere tijden.En die kwamen, want het werd Zomer!! En zomer =bbq.
Ik vond een recept dat ik uit de Elle eten had gescheurd en met hier en daar een aanpassing bleek het heerlijk te zijn.

Ik heb de kip 2 dagen in de marinade gelegd, meer uit luiïgheid. Bleek heel lekker te zijn!

1 kilo drumsticks
1 blikje kapucijners
een bosje bosuitjes
1 verse ananas
basmatirijst voor 2 personen 
1 kaneelstokje

marinade
1 à 2 rode pepers gesnipperd
1 à 2 tenen knoflook geperst
1 ui gesnipperd
2 cm verse gemberwortel geraspt
1 tl gemalen piment
1 tl gemalen nootmuskaat
1 theelepel kaneel
4 el witte wijnazijn
1 grote sinaasappel  (het sap)
4 el bruine basterdsuiker
2 el verse tijm, of een snufje droge
4 el sojasaus
3 el zonnebloem- of arachideolie
peper en zout 

roer eerst de droge ingrediënten door elkaar en voeg dan de natte toe

Handig is om steeds na gebruik het potje weer weg te zetten of de ingr. af te strepen
Doe de kip in een diepvrieszak en schenk de marinade erbij. Zet in een kom in de koelkast en hussel af en toe met zak en al. Marineer 24 of 48 uur.

Maak op de dag dat je gaat bbq-en de ananas schoon en zet even in de koelkast.
Laat de kapucijners uitlekken, snijd de bosuitjes.
Haal de kip uit de koelkast en schud de marinade er af.
Doe de overgebleven marinade in een pannetje en laat 30 minuten pruttelen, voeg af en toe wat water toe als het te dik wordt.
Steek de bbq aan, bijvoorbeeld met een houtskoolstarter.
Als de briketten grijs zijn, duw je ze naar de kant en zet je in het midden een aluminium lekbakje.Leg de kip boven het bakje, misschien past het niet, maakt niet uit. Wissel af en toe van plaats.Sluit de deksel en zet een wekker op 30 minuten. Draai de kip zeer regelmatig om. Ondertussen kook je de rijst met het kaneelstokje en roer je de kapucijners, uitjes, ananas en zout naar smaak erdoor.
Na 30 minuten leg je de drumsticks boven het hete gedeelte, zodat ze mooi bruin worden.
Serveer met de rijst en de saus.
Je kunt 2 pootjes pp serveren, als je de bbq uitdoet, kun je de overige kip laten liggen om warm te houden.
 
 

zaterdag 13 juli 2013

zuinigheid met vlijt....


   
    
   verse kruiden bewaren
                                                           restjes rijst invriezen
co-starring:meneer Citroen

 Er wordt de laatste tijd veel gesproken over zinloos geweld tegen etensrestjes: zonder mededogen wordt heerlijk voedsel zó hup de vuilnisbak ingekieperd.
Enkele tips om stille tochten tegen te gaan:

1.verse bakjes kruiden zijn binnen 1 dag verwelkt in je koelkast, waarom weet niemand.Wikkel ze, zodra je ermee thuis komt in droog keukenpapier en houd dat onder de kraan.Weer terug in het bakje, dekseltje er los op en in de groentela. Gegarandeerd een week fris!

2.Ai, alweer teveel rijst gekookt! In een diepvrieszakje, liefst doorschijnend anders weet je niet meer wat er in zit en in de vriezer. Altijd handig voor het vullen van paprika's, onverwachte gasten etc

3. Knoflook bewaren, een drama. het gaat schimmelen, stinken, uitlopen of het verdroogt totaal.Want een bol maak je niet zo gauw op. Koop trouwens nooit van die netjes met 3 bollen, gegarandeerd gooi je er 2 weg. Heb je een paar teentjes gebruikt, pak dan de rest in alufolie, eventueel een zakje eromheen(dat kán schimmel in de hand werken) en in de groentela.Ruikt ook niet

4. Van bossen peen, bloemkolen en bietjes altijd het groen er meteen afsnijden en de groente in een afgesloten zakje in de groentela bewaren. Van kool de lelijke bladen er af halen en in een zakje bewaren in de groentela.

5.Uien: er is maar één oplossing: koop nooit teveel uien tegelijk. öf ze drogen uit, óf ze gaan schimmelen, uitlopen of versnotteren in je koelkast.Dus geen netjes bij de Appie.Ze verkopen btw ook netjes met 2 uien, die zijn echt goed!

6.Ik ben bezig met een pasta-invries experiment, ben benieuwd hoe zich dat heeft gehouden.Bericht volgt
 De pasta heeft zich fantastisch gehouden in de vriezer,ik heb het laten ontdooien en vandaag hebben we het gegeten. Het was niet papperig geworden.(het was fusilli van de Euroshopper)

vrijdag 12 juli 2013

witte bonenschotel voor Jelle




Afbeeldingsresultaat voor witte bonen


Eigenlijk heet dit gerecht: Servische bonenschotel, maar kom daar nu maar eens mee aan..
Ik maakte het voor het eerst in de jaren 80, het komt uit een kookrubriek uit de Libelle, van Wilma van Hoeven www.wilmaculinair.nl/‎
Ik maakte het vele, vele malen, omdat het lekker is, gezond en snel klaar.
Een broodje erbij en je hebt een complete maaltijd.


1 groot blik of grote pot witte bonen zonder saus, afgespoeld in een zeef of vergiet
1 salamiworst, plakken in kwarten
1 stukje spek in blokjes gesneden
1 zak gemengde groenten, bijvoorbeeld soepgroente
1 pakje gepasseerde tomaten, van de euroshopper is zeer lekker
of 1 blik gepelde tomaten
1 vingergreep marjolein of oregano
1 vingergreep paprikapoeder
1 potje crème fraîche
stokbrood of broodjes voor erbij

giet wat olijolie in een braadpan of hapjespan en bak de spekblokjes en salamiblokjes bruin.
Werp de groente in de pan, laat even meebakken.
Doe zoveel tomatenpassata als je lekker vindt in de pan, een blikje puree kan ook, maar dan moet je wat extra vocht toevoegen
De kruiden en paprikapoeder erbij en dan even pruttelen met de deksel er op.
Op het laatst de witte bonen meewarmen, de crème fraîche erdoor, peper en klaar!






 


donderdag 11 juli 2013

salade met venkel (bij de moussaka)










Moussaka is een machtig gerecht, waar je een lichte frisse salade bij wilt eten of vooraf,dat kan ook.

voor 4 personen

1/2 venkel knol, heel dun geschaafd of gesneden
1 krop botersla, of bladsla dat is hetzelfde
1/2 rode ui ook heel dun gesneden
een lepel kalamata olijfjes per persoon
1/2 pakje echte Griekse feta (niet van Arla dus)
eventueel een in plakjes gesneden sinaasappel zonder schil

dressing:
2 eetlepels (vijgen) balsamico
4 eetlepels olijfolie
een kneepje honing
peper en zout

dinsdag 9 juli 2013

Moussaka voor Dore

moussaka is een hoop werk, toegegeven, maar je kunt het allemaal van te voren maken, zelfs verdeeld over 2 dagen en op het moment suprême hoeft het alleen in de oven, terwijl jij een lekkere salade in elkaar flanst..

2 grote aubergines, of 4 kleine van de markt in niet te kleine stukjes gesneden
2 uien, gesnipperd
1 grote teen knoflook, geperst
flinke hand verse munt, gehakt
flinke hand krul peterselie, gehakt
500 gram lekker gehakt, rund
1 theelepel kaneel
2 kleine blikjes tomatenpuree(euroshopper)
2 glazen rode wijn (niet opdrinken!)
olie
peper
zout

kaassaus:
3 dl melk
30 gram roomboter
30 gram bloem
-wil je meer saus, neem dan 4 of 5 dl melk, 40 of 50 gram bloem en boter-
1/2 kippenbouillonblokje
1 laurierblad
geraspte nootmuskaat
1 groot ei
1 kuip ricotta van 250 gram
geraspte parmezaanse kaas 

als je na een uurtje wilt eten, zet je de oven aan op 180 gr
als je later wilt eten, laat je het gerecht rusten onder een stuk alufolie


begin met de aubergines:
wassen, kroontje afsnijden en in stukjes snijden
leg op een plaat die onder je grill past en besprenkel met zout en olijfolie
zet onder een matig warme grill, tot alle stukjes medium bruin zijn, roer af en toe om
deze komen onderin de ovenschaal, die ingesmeerd is met olijfolie

de vleessaus
doe in een grote koekenpan of hapjespan wat arachideolie en bak zachtjes de uien en knoflook
dit duurt minstens 1 kwartier
doe het gehakt erbij en laat omscheppend bakken, bestrooi met peper en zout
voeg de tomatenpuree, de kruiden, de kaneel en de wijn toe en wat verse peper
laat lekker pruttelen op laag vuur, voeg wat water toe als het droog dreigt te worden(15 minuten)

de kaassaus
dit recept komt uit de koker van Delia Smith www.deliaonline.com/recipes en wie haar kent weet hoe zij saus maakt:

doe de melk, boter en bloem, het laurierblad en het verkruimelde bouillonblokje in een steelpan, doe het vuur aan en begin te roeren met een garde
als de saus dik wordt, laat je het 2 minuutjes koken en zet dan de pan van het vuur af.
voeg ei, ricotta, kaas en nootmuskaat toe en wat verse peper
roer goed door
vul de schaal: aubergines, vleessaus, kaassaus

 zet 50 minuten in de oven en let erop, dat de bovenkant niet te donker wordt