zondag 13 oktober 2013

bah! witlof

Toen ik klein was, maakte mijn moeder speciaal voor mijn vader weleens een schaaltje witlof uit de oven. Wij kregen dat niet, want witlof was vies volgens haar. Later at ik witlof alleen rauw, met noten en appel.
Maar ik ontdekte dat een ovenschoteltje heel smakelijk is!

voor 2 personen 
6 kleine struikjes witlof, stukje van de onderkant af en goed gewassen
een beetje kaas, geeft niet welke als het maar smelt. Ik gebruikte gorgonzola.
200 gram gekookte ham in plakjes
Panko (japans broodkruim, bij de toko te koop) of zelf gemalen broodkruim
olie om in te smeren

Kook de hele stronkjes witlof met wat water in krap 10 minuten gaar.
Laat uitlekken in een zeef of vergiet.
Verwarm de oven voor op 200 gr.
Neem 2 kleine of 1 medium ovenschaal en vet in met olie of( kokos)vet
snijd voorzichtig de bittere binnendelen uit de stronk met een scherp mesje en rol de witlof met alle losse blaadjes in de ham.
Wees niet zuinig met de ham, wat je over hebt prop je er een beetje tussen.
rasp of kruimel de kaas erover en strooi dan de Panko erover. Eventueel een sliertje olijfolie.
Zet in de oven en laat 40 tot 50 minuten bakken, let erop dat de bovenkant niet verbrandt
Serveer met kruimige gebakken aardappels uit de oven(die kunnen er gewoon bij) en zelfgemaakte appelmoes.
Ik had de aardappels(Frieslanders) eerst voorgekookt en toen in een ovenschaal omgehusseld met olijfolie en wat zout.Daarna meegebakken met de witlof en als laatste nog even onder de grill. Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten