vrijdag 18 oktober 2013

kastanjes pellen: een makkie!

Lang geleden ging ik eens zelf kastanjes pellen, om bij spruitjes te serveren met kerst. Ai wat een ellendige klus. Ik kreeg vooral de tweede laag er niet af en de kastanjes belandden in de vuilnisbak. Van de supermarché nam ik daarom steeds blikken en vacuumpakken gepelde kastanjes mee, die wel lekker waren, maar ál die conserveermiddelen...niet fijn.Vanmorgen zag ik op de markt weer die vacuumpakken liggen en ik had er al 1 in mijn mandje toen de marktkoopman zei: Hier, neem even wat verse mee om te proberen. A nee, dat pellen, wat een rotklus zei ik. Joh gewoon in de magnetron, 15 seconden en ze zijn zó gepeld. Ik kreeg een zakje met 3 kastanjes mee en het resultaat?

Kastanjes pellen: een makkie!


kerf de kastanjes aan de bovenkant kruislings in met een aardappelmesje. Leg ze op een schaaltje en laat 15 seconden op vol vermogen in de magnetron staan.De buitenste schil is er nu zó af. Dan weer de magnetron in en iets langer laten staan, ze gaan sissen en stomen.Pas op met pellen van de tweede laag, want de kastanjes zijn héét. Ze zijn nu ook gaar en kunnen zo gegeten worden met zout of suiker, of geserveerd bij wild of varkensvlees en met spruitjes.Volgende keer probeer ik zoete kastanjepuree te maken.Koop ik anders altijd in blik in Frankrijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten