maandag 7 oktober 2013

芙蓉蛋 (egg fu yung) oftewel: fu yung hai
















tot mijn schande moet ik bekennen, dat ik dit gerecht voorheen altijd met pakjes van Conimex maakte.En dat was best lekker. Maar nu heb ik het zonder pakjes gemaakt en dat smaakte prima.

groente
1 kleine prei in ringetjes, goed gewassen
stuk winterpeen van 6 cm, in 4en gesneden en dan in kleine, dunne stukjes 
1 klein handje peulen, gewassen en in reepjes gesneden
1 klein handje shiitake paddestoelen, gewassen en in reepjes gesneden
1 rode peper zonder pitjes in stukjes gesneden
100 gr taugé, ik had ze bij C1000 gekocht en die waren héél knapperig
150 gr achterham in reepjes


omelet
4 eieren, losgeroerd en gemengd met een klein beetje bamikruiden en wat water
peper en zout 


saus 
een flinke laag tomatensap van Zontomaatje 
een flinke scheut zoete chilisaus
een theelepel (rijst)azijn
een theelepel sojasaus
eventueel wat bindmiddel

 
zet de rijst op en laat droogkoken. Ik gebruik een rijstkoker, dat is ideaal. Je moet wel af en toe roeren, maar de rijst lukt altijd.
Bak de groentes (behalve de taugé) en de ham allemaal tegelijk in een grote koekenpan. Als de wortel gaar is, zijn ze goed. Doe over in een kom.Doe wat olie in de pan en roer het ei nog eens goed door. Stort het ei in de pan en schraap het ei heen en weer, zodat het sneller stolt.Leg als de zijkanten droog worden, de groente erop.Doe een deksel op de pan en zet het vuur laag.
Maak de saus door alle ingr. in een steelpan te doen en goed door te roeren. Beslis zelf of je een dikkere saus wilt, dan gebruik je wat bindmiddel.
Als de omelet bijna droog is, doe je de taugé in de pan. Nog even de deksel er op. Dan klap je de omelet dubbel, dat gaat wel lastig, omdat er zoveel op zit.
Serveer met de rijst en de saus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten