zaterdag 6 juli 2013

artisjokken koken en eten

Nog nooit had ik me gewaagd aan het bereiden van een artisjok. Koudwatervrees? Vage, slechte herinnering aan de laatste die ik at, vele jaren geleden? In la France lagen ze altijd te shinen op de markt, want ze zijn mooi om te zien.Het zijn de bloemen van een distelsoort http://nl.wikipedia.org/wiki/Artisjok, weten we dat ook weer. Vrijdag lagen ze op de markt en toen dacht ik ja, ik neem er twee mee.Ik moest in mijn kookbijbel: De Kunst van het Koken van Julia Child cs http://nl.wikipedia.org/wiki/Julia_Child opzoeken hoe je ze moest klaarmaken en dat was vrij eenvoudig.

De linker artisjok op de foto is al behandeld, de rechter is nog as himself.
Knip de punten van de bladeren af en knip van de bovenkant ook het e.e.a. weg. Draai de steel er af, mij lukte dat niet, dus ik kwam de steel later tegen...
Spoel de artisjokken af onder de koude kraan.
Leg ze in een ruime pan met wat zout en giet er kokend water over tot ze onderstaan. Ze verkleuren tijdens het koken, dat is normaal.
Laat ze, afhankelijk van de grootte, 40 minuten koken. Je moet de blaadjes er dan makkelijk af kunnen trekken.
Bereid een vinaigrette: doe in een kommetje wat milde mosterd, olijfolie en azijn. Ik gebruikte vijgenbalsamico die ik op de Capelse Streekmarkt kocht (elke 2e zaterdag op de 's Gravenweg bij tuincentrum Jaarsveld) en dat was heel lekker.

Als de artisjokken gaar zijn serveer je ze in een kommetje met een bakje saus ernaast om in te dippen. Trek een blaadje los en schraap met je tanden over het vlezige deel van het blad:mmmmm!
Als alle blaadjes op zijn, kom je bij het "hooi". Schraap dit eraf met je mes en eet de bodem op.
Ik serveerde hierna spaghetti aglio olio met een pittig gekruid worstje van https://www.okvlees.nl/bijzonder-ok/browse/220-new-orleans-sausage?soort=&sef=hc
Heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten